20 de febrer 2015

Octocamvisión, els drons s'obren pas en el món empresarial

Octocamvisión té molt pocs mesos de vida com a empresa però ja és un referent del Barcelona Institut d'Emprenedoria de la Universitat de Barcelona (BIE-UB). Els socis fundadors d'aquesta empresa tecnològica emergent, Bernardo Sá Pereira i David Ferré, col·laboren amb el BIE explicant la seva experiència com a creadors d'Octocamvisión a altres joves emprenedors amb base científica interessats a conèixer els avantatges i inconvenients de llançar-se al món empresarial.

L'experiència de Ferré i Sá Pereira és tan atractiva -i amb tant de futur- com el món en què es mou la seva activitat empresarial: els drons o vehicles aeris no tripulats. David Ferré és un jove enginyer industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya que es va aficionar als helicòpters de radiocontrol quan tenia només dotze anys, i es va arribar a convertir-se en instructor professional d'aquesta classe de vehicles quan tenia 18 anys.

Els vehicles clàssics de radiocontrol no permetien fer filmacions de vídeo prou estables i el 2011 Ferré va decidir anar a Madrid a comprar el seu primer dron, amb què començaria a fer filmacions de qualitat per a usos comercials. El 2013, David Ferré es va associar amb Bernardo Sá Pereira, un jove llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses per la UB, i tots dos van crear el mes de maig passat l'empresa Octocamvisión SL, especialitzada en serveis amb drons.

"Crear una empresa avui dia a Espanya no és gaire complex però seria necessari un suport més important de les institucions públiques en temes com el finançament, l'accés a ajuts i el lloguer d'instal·lacions", explica Bernardo Sá Pereira. "Hem trobat impostos alts i pocs locals subvencionats on fer créixer una empresa jove com la nostra", indica el soci i director de vendes d'aquesta start-up amb seu -de moment- a Valldoreix (Barcelona).

El treball amb drons és innovador i té una llarga llista de possibilitats, però, com en pràcticament tots els camps, els començaments no són fàcils per a les petites empreses. "Ens va costar de trobar els primers clients però ara estem treballant a un bon ritme per a empreses de publicitat i cinema, entre altres sectors", apunta David Ferré. Un exemple singular d'aquesta feina són les filmacions amb drons dutes a terme per Octocamvisión al Camp Nou per a anuncis de la marca Nike.

"Treballar per a cinema no és fàcil perquè requereix disposar de drons que puguin aixecar càmeres molt pesants i molt cares però disposem d'aparells molt fiables per a aquesta classe de filmacions i, de fet, hem col·laborat en la filmació de plans aeris per a la pel·lícula Anacleto, agente secreto, que protagonitzen Imanol Arias i Quim Gutiérrez, a les ordres de Javier Ruiz Caldera".

Un dels projectes encara en fase de definició en què participa Octocamvisión estudia la possibilitat de fer arribar drons a llocs on s'ha produït una emergència mèdica amb l'objectiu de captar imatges i recollir dades que puguin ajudar els especialistes a avaluar la situació amb rapidesa.

El nou marc regulador

Octocamvisión disposa actualment de cinc models de drons de diferents mides i prestacions i ha presentat la documentació requerida per acollir-se al marc regulador temporal sobre aeronaus no tripulades aprovat pel Consell de Ministres el mes de juliol passat. Un dels requisits d'aquesta normativa provisional és que els professionals encarregats de manejar les operacions d'aquests aparells disposin d'alguna classe de llicència de pilot i, de fet, David Ferré és pilot d'ultralleuger motoritzat.

La normativa aprovada pel Consell de Ministres regula l'ús de drons comercials en operacions d'investigació i desenvolupament, extincions d'incendis, aixecaments aeris, filmació i activitats de vigilància, publicitat aèria i operacions d'emergència, recerca i salvament, entre altres activitats.

"La publicitat i el cinema són potser ara els dos camps més comuns en l'ús dels drons, però aquesta tecnologia acabarà utilitzant-se de manera constant en feines de seguretat -com ja fa la policia a França- i en l'observació de l'estat dels camps de cultiu i la revisió de grans infraestructures gràcies a la incorporació de càmeres especials", explica David Ferré. "Fa poc vam veure un dron al qual se li havia incorporat un altaveu", explica Bernardo Sá Pereira com un altre dels exemples d'un sector amb molt futur.

La UB crea el Barcelona Institut d'Emprenedoria

El darrer 3 de març es va presentar a l'edifici històric de la Universitat de Barcelona (UB) el Barcelona Institut d'Emprenedoria (BIE), una iniciativa de la mateixa UB i de la Fundació Bosch i Gimpera per "promoure, donar suport i col·laborar en les iniciatives emprenedores" sorgides d'aquesta institució universitària.

El Barcelona Institut d'Emprenedoria inclou entre els seus objectius "completar i potenciar" les capacitats de la UB en els camps de la formació, la promoció de l'emprenedoria i l'orientació i acompanyament de les iniciatives emprenedores del professorat, investigadors, alumnat i exalumnat.
Les àrees d'actuació del nou institut inclouen el suport a la creació d'empreses, les relacions externes i la col·laboració amb agents públics i privats especialment actius en emprenedoria; la formació, la investigació i la divulgació de l'emprenedoria, i la promoció de l'esperit emprenedor.

El BIE reforça la feina feta durant els últims deu anys per la Fundació Bosch i Gimpera, que ha facilitat la creació de 31 spin-off.

[Article publicat el 9 de novembre de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.]